Logga in

”Det är dags för branschen att ta 3D-print på allvar”

07 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

3D-printning är en stor möjlighet för grafisk bransch – Print Next i april visar Xenter upp flera case och berättar om möjligheterna.

Det är dags för branschen att ta 3D-print på allvar! Det säger Jan Sätherlund på utbildningen Xenter som utbildar specialister inom området. Han kommer tillsammans med flera specialister till Print Next i april och förklarar varför.

Print Next, som blir vårens största event för den grafiska branschen, kommer att handla om möjligheterna och framtiden i branschen. Och 3D-print är en självklar del av detta anser Xenter som förutom att berätta om alla möjligheter i form av två case också finns med och 3D-printar live i fikapauserna.

Arkitektkopia och Postnord Strålfors

De två exemplen som man tar upp är dels Arkitektkopia där en av Xenters studenter, Helena Kågebrand, har jobbat med den 3D-printsatsning som Arkitektkopia gjort.

Postnord Strålfors investerade nyligen i 3D-print och Stefan Lagerstam på Protech kommer till Print Next och berättar om satsningen.

Linus P. Hellsten och Anthony Bomboma, studenter på Xenter, kommer att 3D-printa live under hela Print Next.

Läs mer om Print Next och säkra en plats redan idag. Allt finns på grafkom.se/printnext18.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.