Logga in

”Det är dags för branschen att ta 3D-print på allvar”

07 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

3D-printning är en stor möjlighet för grafisk bransch – Print Next i april visar Xenter upp flera case och berättar om möjligheterna.

Det är dags för branschen att ta 3D-print på allvar! Det säger Jan Sätherlund på utbildningen Xenter som utbildar specialister inom området. Han kommer tillsammans med flera specialister till Print Next i april och förklarar varför.

Print Next, som blir vårens största event för den grafiska branschen, kommer att handla om möjligheterna och framtiden i branschen. Och 3D-print är en självklar del av detta anser Xenter som förutom att berätta om alla möjligheter i form av två case också finns med och 3D-printar live i fikapauserna.

Arkitektkopia och Postnord Strålfors

De två exemplen som man tar upp är dels Arkitektkopia där en av Xenters studenter, Helena Kågebrand, har jobbat med den 3D-printsatsning som Arkitektkopia gjort.

Postnord Strålfors investerade nyligen i 3D-print och Stefan Lagerstam på Protech kommer till Print Next och berättar om satsningen.

Linus P. Hellsten och Anthony Bomboma, studenter på Xenter, kommer att 3D-printa live under hela Print Next.

Läs mer om Print Next och säkra en plats redan idag. Allt finns på grafkom.se/printnext18.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)