Logga in

De lanserar Svanenmärkt bläckpenna

19 december, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Har tagit fram en Svanenmärkt bläckpenna i hundra procent returplast.

Det är Tryckeriet Svedala Block & Pennor som nu säljer de nya Svanenmärkta pennorna.

– Sedan tidigare har vi licens att Svanenmärka de konferensblock, anteckningsblock och kollegieblock som vi trycker. Eftersom många av våra kunder också efterfrågar miljövänliga pennor var det ett naturligt steg för oss att ta fram kulpennor som är Svanenmärkta, säger Stellan Nilsson, vd på Svedala Block & Pennor.

De två modellerna Extra Recycle och Ultra Recycle är de enda kulpennorna på marknaden som är Svanenmärkta, skriver Miljömärkning Sverige på sin webb.

– Vi får ofta frågan om det inte finns Svanenmärkta pennor att köpa. Nu kan vi äntligen svara ja på den frågan. Svedala Block & Pennor har sedan en tid arbetat hårt för att ta fram en penna som uppfyller våra krav och resultatet är två modeller som vi hoppas att många miljömedvetna företag kommer använda sig av, säger Ulf Eriksson, ansvarig för kontors- och hobbyartiklar på Miljömärkning Sverige.

De Svanenmärkta pennorna uppfyller flera krav gällande allt från innehåll i bläck till emballage och funktion:

  • Hög andel återvunnen plast.
  • Låg andel av komponenter i metall.
  • Bläcket uppfyller hårda krav på hälso- och miljöskadliga ämnen.
  • Bläckpatron med utprovad lång skrivlängd.
  • Uppbyggt system för utbyte av förbrukade bläckpatroner.
  • Tuffa krav på innehåll av ftalater, tungmetaller och lösningsmedel.
  • Förbud mot misstänkta hormonstörande ämnen, doftämnen och nanopartiklar.

 

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.