Logga in

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

05 december, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona.

– Förr eller senare kommer varje verksamhet till en punkt där man behöver växa för att komma vidare. Nu får vi möjlighet att göra det under CA Anderssons paraply – och det känns kanonbra, säger Stefan Åkesson, vd på Printfabriken.

Printfabriken är ett tryckeri med stor erfarenhet och intressanta relationer och blir ett värdefullt och välkommet tillskott till vår verksamhet, säger CA Anderssons vd och ägare Olle Sterner.

CA Andersson skriver på sin sajt att förvärvet innebär ”såväl ökad kapacitet som utökad geografisk närvaro”.

Ny 8-färgspress i Karlskrona

I samband med förvärvet investerar man i en 8-färgspress i Karlskrona, enligt pressmeddelandet.

”One Stop Shop”

CA Andersson beskriver sin verksamhet som en ”One Stop Shop” och den innebär att man hjälper kunden med alla typer av kommunikationslösningar. Från idé och strategi till produktion, såväl digitalt som analogt. Tryck, webb, displaymaterial, design, crossmedia, DM, lager, e-handelslösningar, distribution och logistik.

Printfabriken startade 1999 och är idag ett tjugotal anställda och en årlig omsättning på runt 40 miljoner kronor. Man har senaste fem åren tappat i försäljningen som har minskat från 56 miljoner kronor 2012.

Sedan tidigare finns CA Andersson i Malmö, Göteborg, Simrishamn, Ystad och Örebro – och i samband med förvärvet etableras företagets One Stop Shop-modell även i Karlskrona.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.

25 nya titlar från Bonnierförlagen

Bonnierförlagen startar upp en helt ny pedagogisk utgivning för lärare och elever men en planerad utgivning första helåret på 25 titlar – de första kommer redan i vår.