Logga in

Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde

21 september, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:

Need Insights verktyg för yeye-trackning tar inte ”bara” fram en heat-map – utan mäter också ögats reaktion vid den första kontakten med budskapet. Detta används för att få fram hur ett budskap och utformningen fungerar i verkligheten. (Bild: Need Insights)

Företaget Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att med hjälp av eye-tracking analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar. Nu vill man få den grafiska branschen att erbjuda tjänsten till sina kunder.

Man testar på ett enkelt och standardiserat sätt allt från tidningsomslag till direktreklam och alla typer av annonser – både i tryck och på nätet.

– Vi har skapat ett verktyg som gör att man både kommersiellt och rent praktiskt kan använda eye-trackning i den dagliga verksamheten, säger Jason McMillion, en av grundarna till Need Insights när Branschkoll träffar honom för att prata om nya affärsmöjligheter.

Mäter reaktion – perfekt för trycksaker

En stor del av det Need Insights mäter är reaktion. Det handlar om hur ögat reagerar när det ser ett budskap, en annons eller en tidning. Inom eye-tracking är så kallade ”heat-maps” som visar var ögat tittar på vanliga – men det säger inget om hur det reagerar.

– Vi har en metodik där marknadsförare kan mäta det vi kallar ”first impression” för att ta reda på hur konsumenter reagerar på ett budskap.

Eye-trackning tillsammans med trycksaker och förpackning passar som handen i handsken – vi kan mäta hur de uppfattas på riktigt, säger Roel Lammers som är affärsutvecklare och medgrundare.

Möjlighet för grafisk bransch att hjälpa sina kunder

Nu erbjuder man den grafiska branschen en möjlighet att koppla upp sig mot deras plattform för att skapa nya värden för kunderna.

– Idag kan data användas för smarta och välgrundade beslut och det är något som alla marknadsförare kan bli bättre på. Vi ser att den grafiska branschen har en stor möjlighet att skapa mervärden för sina kunder tillsammans med oss, säger Jason McMillion.

Det blir allt viktigare att mäta effekten av investeringar man gör i marknadsföring. Till exempel är annonser i tryckta tidningar en ständigt utmanad mediekanal. Need Insights hjälper annonsörer att öka effekten på annonserna.

NeedInsights

Jason McMillion och Roel lammers är Need Insights grundare.

– Man måste se annonsen, den måste vara tydlig och man måste uppfatta avsändaren. Alla dessa saker kan vi mäta hur de fungerar och våra kunder provar ofta flera olika annonsversioner innan publicering, säger Jason.

– Ser man inte avsändaren så finns inget värde i en annons. Det kan vi säkerställa i förväg, säger Roel Lammers.

Process för effektiv mätning

Även omslag på magasin kan mätas – och med tekniken kan man hjälpa publicister att öka läsandet av en tidning. Är omslaget utformat på rätt sätt når de olika budskpen fram och lästiden kan ökas – vilket också innebär att fler ser annonserna i tidningen.

– Vi har byggt upp en process som gör att vi kan testa stora mängder material på kort tid, vilket är svårt med andra eye-trackningmetoder, säger Roel.

Den 9 november presenterar Need Insights sin tjänst på GrafKom I/O i Norrköping.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.