Logga in

Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde

21 september, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:

Need Insights verktyg för yeye-trackning tar inte ”bara” fram en heat-map – utan mäter också ögats reaktion vid den första kontakten med budskapet. Detta används för att få fram hur ett budskap och utformningen fungerar i verkligheten. (Bild: Need Insights)

Företaget Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att med hjälp av eye-tracking analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar. Nu vill man få den grafiska branschen att erbjuda tjänsten till sina kunder.

Man testar på ett enkelt och standardiserat sätt allt från tidningsomslag till direktreklam och alla typer av annonser – både i tryck och på nätet.

– Vi har skapat ett verktyg som gör att man både kommersiellt och rent praktiskt kan använda eye-trackning i den dagliga verksamheten, säger Jason McMillion, en av grundarna till Need Insights när Branschkoll träffar honom för att prata om nya affärsmöjligheter.

Mäter reaktion – perfekt för trycksaker

En stor del av det Need Insights mäter är reaktion. Det handlar om hur ögat reagerar när det ser ett budskap, en annons eller en tidning. Inom eye-tracking är så kallade ”heat-maps” som visar var ögat tittar på vanliga – men det säger inget om hur det reagerar.

– Vi har en metodik där marknadsförare kan mäta det vi kallar ”first impression” för att ta reda på hur konsumenter reagerar på ett budskap.

Eye-trackning tillsammans med trycksaker och förpackning passar som handen i handsken – vi kan mäta hur de uppfattas på riktigt, säger Roel Lammers som är affärsutvecklare och medgrundare.

Möjlighet för grafisk bransch att hjälpa sina kunder

Nu erbjuder man den grafiska branschen en möjlighet att koppla upp sig mot deras plattform för att skapa nya värden för kunderna.

– Idag kan data användas för smarta och välgrundade beslut och det är något som alla marknadsförare kan bli bättre på. Vi ser att den grafiska branschen har en stor möjlighet att skapa mervärden för sina kunder tillsammans med oss, säger Jason McMillion.

Det blir allt viktigare att mäta effekten av investeringar man gör i marknadsföring. Till exempel är annonser i tryckta tidningar en ständigt utmanad mediekanal. Need Insights hjälper annonsörer att öka effekten på annonserna.

NeedInsights

Jason McMillion och Roel lammers är Need Insights grundare.

– Man måste se annonsen, den måste vara tydlig och man måste uppfatta avsändaren. Alla dessa saker kan vi mäta hur de fungerar och våra kunder provar ofta flera olika annonsversioner innan publicering, säger Jason.

– Ser man inte avsändaren så finns inget värde i en annons. Det kan vi säkerställa i förväg, säger Roel Lammers.

Process för effektiv mätning

Även omslag på magasin kan mätas – och med tekniken kan man hjälpa publicister att öka läsandet av en tidning. Är omslaget utformat på rätt sätt når de olika budskpen fram och lästiden kan ökas – vilket också innebär att fler ser annonserna i tidningen.

– Vi har byggt upp en process som gör att vi kan testa stora mängder material på kort tid, vilket är svårt med andra eye-trackningmetoder, säger Roel.

Den 9 november presenterar Need Insights sin tjänst på GrafKom I/O i Norrköping.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.