Brokers växer, Affärer, konkurser och Sveriges lönsammaste tryckeri tappar
Hej,
Förra veckans grafiska dag var full av intressanta insikter – bland annat att brokers – branschens mellanhänder – är de som de senaste sju åren haft bäst tillväxt i förädlingsvärde. Special- och storformatstryckerier hänger med bra men övriga branschen spelar i en lägre division enligt den undersökning som Grafiska Företagen gjort. Veckans omvärldsbrev har stort fokus på effekterna av detta – Förändrade köp- och produktionsmönster skapar möjligheter till nya affärer. Mer om detta nedan.
Strukturomvandlingen
I hela värdekedjan pågår stora förändringar i strukturen.
- Rekonstruktionen av Vitt fortsätter – erbjuder ackord på 25 procent
Planen är att erbjuda oprioriterade fordringsägare ett ackord på 25 procent.Har skapat fem affärsområden för framtiden.
- Falk Graphic köper Ruter av TMG
Den nya gruppen Falk Ruter beräknas få en omsättning över 300 miljoner kronor och ha 115 anställda.
- Åkessons Tryckeri i konkurs – anställda har bytt bolag
- England: Print management – Adare köper BMC
- Nöjesguiden får ny ägare – det tryckta magasinet kommer tillbaka
HKM Media Group – som är stora på tryckta tidningar – blir Nöjesguidens nya huvudägare.
- Flera anbud på Norstedts förlagsgrupp
Förändrade köp- och produktionsmönster
Nya (och gamla) aktörer blir mer aktiva och breddar sig i trycksakens värdekedja.
- Ellos Group outsourcar trycksaksinköp – ”det är grymt stort”
Vi är bättre lämpade att göra detta än att Ellos själva skriver avtal med ett eller ett par tryckerier, säger Fabian Fridholm vars bolag nu tar ansvaret för Ellos alla tryckinköp. Två personer följer med i affären
- Print24 utökar med storformat
Onlinetryckeriet Unitedprint, med varumärket Print24, utökar sitt produktsortiment med storformat.
- Mediehus startar produktionsbyrå med 30 anställda i Jönköping
Man ska göra allt från mässmaterial och kundtidningar till broschyrer och visitkort.
- Länsförsäkringar Skåne investerar i interntryckeriet
Försäkringsjättens egna tryckeri servar både Fastighetsförmedlingen och försäkrningsverksamheten.
- AGA, Bonnier och Delicard väljer Done som produktionsbyrå
Holmen gör stor nysatsning på kundmagasin
Att förmedla fördelarna med produkter baserade på en förnybar råvara från hållbart brukade skogar är något som fler borde jobba med. Holmen gör det väldigt bra.
Pixartprinting lanserar blogbaserad bok
Det italienska onlinetryckeriet, som säljer över hela Europa, jobbar smart med innehållsbaserad marknadsföring i alla kanaler.
USA: Smarta förpackningar och etiketter från RR Donnelly och Smartrac
Nya lösningar för förpackningar – med mer noggrann teknik.
Medieutvecklingen
- IRM: Reklaminvesteringarna ökade fyra procent Q1 2016
Köpbeteende och sätt att söka information förflyttas till digitala plattformar –det förändrar företagens investeringar i marknadsföring. - Mediebyråbarometern: ”Svag tendens uppåt”
Utomhus återigen en av de kategorier som ökar hos mediebyråerna.
Övrigt
- Strejken på tidningstryckerierna avblåst
- Hon blir ny förlagschef på Offside Press
- HP lanserar två 3D-skrivare
- Albinsson & Sjöbergs motortidningar till Readly
I Korthet
- Lasertryk planerar investering i inkjet på Drupa
- Affären mellan Staples och Office Depot blir inte av
- Circleprinters i England hämtar försäljningschef från Polestar
- Siba läggs ner – 28 butiker görs om till Netonnet Lagershopar
- Wellplast anställer extern vd
- Luth Gruppen ny återförsäljare för svenska Lamina i Norge och Island
- Varje svensk har i snitt 5,8 uppkopplade enheter
Bokslut
- Positivt resultat för Åtta.45 – ska dubbla omsättning på tre år
- Gävle Offset fortsatt lönsamt – men sämre än på länge – minskade personalstyrkan
- Backman Info i Gävle minskade
- Nollmarginal för Alfredssons som investerade i digitaltryck
- Danagårdlitho förvärvade byrå och minskade försäljningen
Frågor? Funderingar? Bara att ringa eller maila.
/Ola
070-566 09 52