Branschkoll på Sign & Print
Den här veckan är bevakningen lite annorlunda eftersom jag är på mässan Sign & Print i Stockholm i tre dagar.
Dels kommer jag titta på de 17 grafiska producenter som ställer ut men också lyssna på intressanta talare i Visutechs monter. Bland annat Elanders, Gelato, Billes och Kartongbolaget som alla ska berätta om sina företag och hur de ser på framtiden.
Tillsammans med nätverket Grafkom har jag också en liten ”monter” precis vid mässans management-scen där det också är en del intressanta talare. Till exempel Madeleine Thor från IRM och Jörgen Svedberg som är varumärkesstrateg på byrån Ehrenstråhle DDB.
Jag och Ulf Sunnberg (Grafkom och Northbridge) håller också en gemensam presentation 12.30 varje dag där vi ska försöka ge lite tips kring hur man jobbar smart i nätverk och med omvärldsbevakning.
Hoppas vi ses där.
/Ola
Utomhuskampanj med dubbla tryck
För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.
Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.
Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.
Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.
Grafiska branschens skatteskuld minskar
Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.
Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”
Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.
Vd-byte för tryckerikoncern
I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.
Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen
Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.
Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder
”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.
YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik
Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.
De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda
Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.
Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist
Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.