Logga in

”Branschen måste ta e-handel på allvar”

15 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Peter Carlén, ansvarig för e-handel på Åtta.45, har intervjuats av podden E-handelstrender som drivs av journalisten Urban Lindstedt.

”Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar”. (lyssna på hela inslaget längst ner på sidan)

Drygt 30 procent av alla ordrar hos Åtta.45 kommer via webbeställningar berättar Peter Carlén. Han berättar också om en vad han tycker konservativ bransch med ganska hög medelålder.

– För den grafiska branschen är e-handel något som har krävts i upphandlingar och nu när man pratar med kollegor i branschen är e-handel fortfarande något nytt, det säger Peter Carlén.

Gelato lyfts fram som ett exempel där e-handel av trycksaker utvecklats på ett bra sätt. Gelato har klivit in och håller i system och marknadsföring på ett liknande sätt som Airbnb.

– Vi tittar också på att vara med i Gelatos nätverk, säger Peter Carlén.

Stort ointresse från ledningen på företag

Enligt Peter Carlén tar den grafiska branschen inte digitaliseringsfrågan på allvar. Och ett av problemen är att det är ett stort ointresse från ledningen i företagen.

Man måste nu plocka in it- och marknadsfolk för att driva satsningen på e-handel och digitaliseringen.

– Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar, säger Peter.

För att komma vidare måste man anställa personal som inte är från branschen. Det är också olika affärsmodeller som slåss mot varandra – och man kanske ska lägga e-handeln i ett separat bolag, är ett sätt som diskuteras i podden.

– Man har inte råd att slå undan benen på sitt gamla sätt att jobba.

Lyssna på podden nedan eller på soundcloud – avsnittet med Åtta.45 startar 11:10 in i programmet.

.

.

Grafkom: Digitalisering och kunder i fokus när branschens samlades i Göteborg

Digitalisering i fokus. Nätverket Grafkom samlade total 160 personer från hela den grafiska branschen till en nätverksträff i Göteborg. (mer…)

Exakta förvärvar logistikbolag för trycksaker

Exakta förvärvar Malmöföretaget DR Experten (DRX) och bygger ett fullfillmentbolag med en förväntad omsättning på 30 miljoner kronor.

Avknoppat Stockholmstryckeri byter namn

Verksamheten delades i två under 2016 – nu byter man namn.

Produktmediamässa permanentas i Jönköping

Nordic profile fair har hållits i Jönköping två gånger och det står nu klart att mässan kommer fortsätta hållas där.

Grafkom sänder live från nätverksträff i Göteborg

Grafkom inledde tidigare idag sin stora nätverksträff i Göteborg. Här kan du följa den live via Inkish.tv. (mer…)

Arkitektkopia öppnar 3D-printcenter i Stockholm

Gunnar Duintjer är vd på Arkitektkopia som investerar i ett 3D-printcenter i Stockholm med två nya skrivare.

Arkitektkopia har startat ett eget 3D-printcenter med en investering i två 3D-skrivare från 3D Systems som levereras av Canon. ”Marknaden för 3D-utskrifter har exploderat”. (mer…)

Storbildsbolaget investerar i sublimeringsteknik

Jonas Hellke på Storbildsbolaget investerar i nya sublimeringsmaskiner för tryck främst på tyg.

Storbildsbolaget i Helsingborg meddelar att man investerar i en EFI Vutek Fabrvu 340 och en värmepress från Monti Antonio. (mer…)

Succé för bröllopskort till en miljon hushåll – överväldigande respons

RIX FMs DR-kampanj blev en succé. Tackkortet som skickades till 1 miljon hushåll uppmärksammades av nästan hälften. (mer…)

Göteborgstryckeriet dominerade i Publishingpriset – kraftig ökning av svensktryckta bidrag

Magda Lipka Falck på Designkontoret Silver och Malin Eriksson på Ica tar emot Publishingprisets ”Grand Prix” för rapporten 100 år och framåt som är tryckt av Göteborgstryckeriet. (Bild: Stina Stjernkvist)

Göteborgstryckeriet tryckte hela 12 av de nominerade bidragen i årets upplaga av Publishingpriset inklusive vinnaren av årets Grad Prix – bästa trycksak alla kategorier. (mer…)