Logga in

”Branschen behöver bli mer lekfull”

06 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Från den grafiska branschens perspektiv finns den största flygplatsen i norska Fornebu. Det som tidigare var Norges huvudflygplats är nu fantasifullt inredd av Copycat och ger besökarna många olika upplevelser, skriver Media Monitor i en artikel om Copycats satsning i Oslo.

I det grafiska företagets Copycats nyinvigda showroom är det mesta inspirerat av den flygtrafik som under många år var verksam här. Företagets kunder och gäster får uppleva något extra och man kan visa produktprover och möjligheter på ett nytt spännande sätt.

fbu_9

Per Utne, vd för Copycat i Fornebu, är mycket nöjd med resultatet.

– Vi behöver lite lekfullhet i branschen. Detta är ett showroom där det är trevligt att bjuda in kunderna, säger han till Media Monitor.

Trots flygmetaforer och lustiga inslag är det ingen tvekan om vad som är huvudsaken med visningslokalerna. Grafisk industri är i omställning och tanken är att visa kunderna möjligheterna inom tryck oavsett om det gäller storformat, förpackning eller specialprodukter.

– Vi måste flytta vårt fokus från arkbaserad produktion till anpassad, individuell produktion. Det är ingen hemlighet att branschen står inför enorma utmaningar. Prognoserna säger att arkbaserad produktion bara skall sjunka med 1.5 procent per år, men jag är rädd att det kommer att bli mer, säger Geir Thorbjørnsen, vd hos Copycat.

Läs hela artikeln på Media Monitor där man bland annat berättar om satsningen på förpackningar – genom att anställa en förpackningskonstruktör från Sverige med bakgrund från Brobygrafiska.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.