Logga in

Blir chef för Canons storformats- och högvolymsprodukter

07 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Tomas Lagerberg har tagit jobbet som produktchef för Industrial & Production Solutions på Canon. Därmed kommer han att ansvara för alla storformats- och högvolymsprodukter – det vill säga allt som används inom professionell verksamhet i grafisk bransch.

Han ska hjälpa Canons kunder och deras kunder att förstå att printing handlar om mycket mer än bara utskrifter, skriver Canon i ett pressmeddelande.

– Den stora utmaningen vi står inför i dag är att få våra kunder och våra kunders kunder att förstå att det inte bara handlar om traditionella utskrifter. Vi kan hjälpa den grafiska branschen att utvecklas tillsammans med oss samt hitta nya affärsmöjligheter. Det gäller att tänka i koncept, säger Tomas Lagerberg (LinkedIn).

Hjälpte fastighetsmäklarbyrå ”spara in ett helt led”

Ett exempel är när vi hjälpte en stor fastighetsmäklarbyrå. De producerade sina fastighetsprospekt externt, vilket innebär långa ledtider och att de inte kunde göra sena förändringar. Vårt erbjudande bestod av skrivare med en speciell mjukvara där de själva på ett enkelt sätt kunde mata in alla uppgifter i mallar och sedan trycka ut det. De sparade in ett helt led och man blev av med en stressfaktor, säger Tomas Lagerberg.

Printad inredning

Ett exempel på det är när Canon nyligen samarbetade med en restaurang i Stockholm och skapade en helt ny inredning med hjälp av utskrifter på väggar, dörrar, bardiskar och golv. Resultatet blev en helt ny upplevelse för restaurangen och samtidigt ett showroom där Canon kunde visa kunder vilka möjligheter som finns med modern printteknik.

– Vi vill förstås sälja produkter men för att kunna göra det försöker vi ta på oss slutkundens hatt och se vilka behov de har. När vi fokuserar på kundens utmaningar kan vi hitta värdeadderande lösningar och vi har en stor mängd mjukvaror som kan göra detta. Det kan låta banalt, men kundens framgång är vår framgång.

Omikai satsar i Norge – värvar från tryckeri

Mathias Erlandsson, grundare av Omikai, tillsammans med Knut Grav som snart ska sälja Omikai i Norge.

Omikai, som utvecklar ett affärs- och produktionssystem för den grafiska branschen, ökar sin satsning på Norge.

Gelato öppnar upp globalt tryckerinätverk med API

Norska Gelato har lanserat ett API som gör det möjligt för vem som helst att använda det globala tryckerinätverket. Du kan därmed sälja tryckta produkter som produceras och distribueras av Gelatos uppkopplade tryckeripartners över hela världen.

Kalle Anka fyller 70 år – firar med jubileumsutgåva och nytryck

Nu i september fyller Sveriges största serietidning Kalle Anka 70 år. Det firas med en jubileumsutgåva och med en nytryckt version av det första numret från 1948. (mer…)

E-papper och bluetooth gör förpackning till läkemedelsindustrin smart

Förpackningen kan följa doktorns ordinering, hålla koll på hur många tabletter som finns kvar och påminna patienten om när det är dags att ta nästa tablett. 

Vad kan ett träd göra?

På en jätteposter från Cepi framkommer tydligt att träd används till mycket annat än bara papper.

Ja vad kan människor egentligen använda ett träd till? En ny poster från Cepi gör ett försök att svara på den frågan genom att sammanfatta alla användningsområden på en gigantisk poster. (mer…)

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)