Logga in

Blir chef för Canons storformats- och högvolymsprodukter

07 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Tomas Lagerberg har tagit jobbet som produktchef för Industrial & Production Solutions på Canon. Därmed kommer han att ansvara för alla storformats- och högvolymsprodukter – det vill säga allt som används inom professionell verksamhet i grafisk bransch.

Han ska hjälpa Canons kunder och deras kunder att förstå att printing handlar om mycket mer än bara utskrifter, skriver Canon i ett pressmeddelande.

– Den stora utmaningen vi står inför i dag är att få våra kunder och våra kunders kunder att förstå att det inte bara handlar om traditionella utskrifter. Vi kan hjälpa den grafiska branschen att utvecklas tillsammans med oss samt hitta nya affärsmöjligheter. Det gäller att tänka i koncept, säger Tomas Lagerberg (LinkedIn).

Hjälpte fastighetsmäklarbyrå ”spara in ett helt led”

Ett exempel är när vi hjälpte en stor fastighetsmäklarbyrå. De producerade sina fastighetsprospekt externt, vilket innebär långa ledtider och att de inte kunde göra sena förändringar. Vårt erbjudande bestod av skrivare med en speciell mjukvara där de själva på ett enkelt sätt kunde mata in alla uppgifter i mallar och sedan trycka ut det. De sparade in ett helt led och man blev av med en stressfaktor, säger Tomas Lagerberg.

Printad inredning

Ett exempel på det är när Canon nyligen samarbetade med en restaurang i Stockholm och skapade en helt ny inredning med hjälp av utskrifter på väggar, dörrar, bardiskar och golv. Resultatet blev en helt ny upplevelse för restaurangen och samtidigt ett showroom där Canon kunde visa kunder vilka möjligheter som finns med modern printteknik.

– Vi vill förstås sälja produkter men för att kunna göra det försöker vi ta på oss slutkundens hatt och se vilka behov de har. När vi fokuserar på kundens utmaningar kan vi hitta värdeadderande lösningar och vi har en stor mängd mjukvaror som kan göra detta. Det kan låta banalt, men kundens framgång är vår framgång.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.

Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllorna

En brittisk forskare har tagit fram en helt nedbrytbar flaska av återvunnet papper som snart kan börja massproduceras.  (mer…)

Ny maskin skräddarsyr lådan efter produkten – on-demand

 

Du matar in ett ark kartong och produktens dimensioner – ut kommer en färdigskuret ark som använder minimalt med material och som är redo att vikas ihop till en box. Maskinen skapar helt nya möjligheter för små e-handlare och företag med ett brett produktsortiment.