Logga in

Åtta.45 i nytt förvärv – köper hela Edita Bobergs

18 augusti, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Nordic Morning och familjen Boberg säljer sin tryckverksamhet Edita Bobergs i Falun till Åtta.45.

Erik_M Åtta45

Erik Mauritzon, vd för Åtta.45.

Verksamheten omsätter runt 100 miljoner kronor och har 55 anställda.

Nordic Morning äger två tredjedelar och familjen Boberg en tredjedel – vilka nu Åtta.45 tar över.

Verksamheten blir kvar i Falun och Johan Boberg fortsätter som ansvarig.

Åtta.45-koncernen kommer med detta förvärv att ha ca 180 anställda och omsätta 400 miljoner kronor på årsbasis, uppger man i ett pressmeddelande.

2016 köpte Åtta.45 Edita Bobergs arkverksamhet.

– Verksamheten förvärvas av Åtta.45 som fokuserar på tryck, e-handel och distribution i Sverige. Edita Bobergs tjänster och produktion stärker upp vårt utbud väsentligt, säger Erik Mauritzon som är vd för Åtta.45.

– Med Åtta.45 får vi en stark ägare med fokus på vår kärnverksamhet det vill säga print, säger Johan Boberg, vd på Edita Bobergs. Vi behöver skapa större koncerner för att ha resurser att lösa utmaningarna i framtiden och för vår del är det väldigt positiv att nu tillhöra Åtta.45.

För Nordic Morning så betyder detta att man helt fokuserar på byråverksamheten. Anne Årneby, koncernchef Nordic Morning Group, säger så här:

– Nordic Morning Group har under de senaste åren alltmer fokuserat på att hjälpa våra kunder i deras digitala transformation. Försäljningen av Edita Bobergs är i linje med vår strategi att fokusera på tjänster med digital transformation. Affären stärker koncernens strategiska struktur och bidrar också till att konsolidera kvarvarande tryckverksamhet. Vi är väldigt glada över att all personal i Falun, Västerås, Bålsta och Söderhamn kommer att erbjudas anställning hos Åtta.45 Tryckeri AB som redan tidigare övertagit Edita Bobergs arkverksamhet.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.