Logga in

Åtta.45 i nytt förvärv – köper hela Edita Bobergs

18 augusti, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Nordic Morning och familjen Boberg säljer sin tryckverksamhet Edita Bobergs i Falun till Åtta.45.

Erik_M Åtta45

Erik Mauritzon, vd för Åtta.45.

Verksamheten omsätter runt 100 miljoner kronor och har 55 anställda.

Nordic Morning äger två tredjedelar och familjen Boberg en tredjedel – vilka nu Åtta.45 tar över.

Verksamheten blir kvar i Falun och Johan Boberg fortsätter som ansvarig.

Åtta.45-koncernen kommer med detta förvärv att ha ca 180 anställda och omsätta 400 miljoner kronor på årsbasis, uppger man i ett pressmeddelande.

2016 köpte Åtta.45 Edita Bobergs arkverksamhet.

– Verksamheten förvärvas av Åtta.45 som fokuserar på tryck, e-handel och distribution i Sverige. Edita Bobergs tjänster och produktion stärker upp vårt utbud väsentligt, säger Erik Mauritzon som är vd för Åtta.45.

– Med Åtta.45 får vi en stark ägare med fokus på vår kärnverksamhet det vill säga print, säger Johan Boberg, vd på Edita Bobergs. Vi behöver skapa större koncerner för att ha resurser att lösa utmaningarna i framtiden och för vår del är det väldigt positiv att nu tillhöra Åtta.45.

För Nordic Morning så betyder detta att man helt fokuserar på byråverksamheten. Anne Årneby, koncernchef Nordic Morning Group, säger så här:

– Nordic Morning Group har under de senaste åren alltmer fokuserat på att hjälpa våra kunder i deras digitala transformation. Försäljningen av Edita Bobergs är i linje med vår strategi att fokusera på tjänster med digital transformation. Affären stärker koncernens strategiska struktur och bidrar också till att konsolidera kvarvarande tryckverksamhet. Vi är väldigt glada över att all personal i Falun, Västerås, Bålsta och Söderhamn kommer att erbjudas anställning hos Åtta.45 Tryckeri AB som redan tidigare övertagit Edita Bobergs arkverksamhet.

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)