Logga in

Åtta.45 i nytt förvärv – köper hela Edita Bobergs

18 augusti, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Nordic Morning och familjen Boberg säljer sin tryckverksamhet Edita Bobergs i Falun till Åtta.45.

Erik_M Åtta45

Erik Mauritzon, vd för Åtta.45.

Verksamheten omsätter runt 100 miljoner kronor och har 55 anställda.

Nordic Morning äger två tredjedelar och familjen Boberg en tredjedel – vilka nu Åtta.45 tar över.

Verksamheten blir kvar i Falun och Johan Boberg fortsätter som ansvarig.

Åtta.45-koncernen kommer med detta förvärv att ha ca 180 anställda och omsätta 400 miljoner kronor på årsbasis, uppger man i ett pressmeddelande.

2016 köpte Åtta.45 Edita Bobergs arkverksamhet.

– Verksamheten förvärvas av Åtta.45 som fokuserar på tryck, e-handel och distribution i Sverige. Edita Bobergs tjänster och produktion stärker upp vårt utbud väsentligt, säger Erik Mauritzon som är vd för Åtta.45.

– Med Åtta.45 får vi en stark ägare med fokus på vår kärnverksamhet det vill säga print, säger Johan Boberg, vd på Edita Bobergs. Vi behöver skapa större koncerner för att ha resurser att lösa utmaningarna i framtiden och för vår del är det väldigt positiv att nu tillhöra Åtta.45.

För Nordic Morning så betyder detta att man helt fokuserar på byråverksamheten. Anne Årneby, koncernchef Nordic Morning Group, säger så här:

– Nordic Morning Group har under de senaste åren alltmer fokuserat på att hjälpa våra kunder i deras digitala transformation. Försäljningen av Edita Bobergs är i linje med vår strategi att fokusera på tjänster med digital transformation. Affären stärker koncernens strategiska struktur och bidrar också till att konsolidera kvarvarande tryckverksamhet. Vi är väldigt glada över att all personal i Falun, Västerås, Bålsta och Söderhamn kommer att erbjudas anställning hos Åtta.45 Tryckeri AB som redan tidigare övertagit Edita Bobergs arkverksamhet.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.