Logga in

Arkitektkopia öppnar 3D-printcenter i Stockholm

07 november, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Gunnar Duintjer är vd på Arkitektkopia som investerar i ett 3D-printcenter i Stockholm med två nya skrivare.

Arkitektkopia har startat ett eget 3D-printcenter med en investering i två 3D-skrivare från 3D Systems som levereras av Canon. ”Marknaden för 3D-utskrifter har exploderat”.

– Vi har under lång tid kunnat erbjuda 3D-print, men nu satsar vi ytterligare inom det området. Med ett eget 3D-center kan vi skapa nya affärsmöjligheter och nå en bredare målgrupp, säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia i en kommentar.

Man har dels investerat i en Projet 660 som skriver ut färgmodeller (cmyk) i gips men också i en Projet 3600 som producerar modeller i plast för bland annat prototyper av produkter. Med dessa två skrivare kan man nu bland annat ta fram bygg- och arkitektmodeller, marknadsprover av olika produkter men också produktprototyper.

Det är Canon som har levererat skrivarna till Arkitektkopia genom sitt återförsäljaravtal med 3D Systems. Canon har också varit involverade i att bygga upp både kompetens och marknadskunskap som behövs för att möjliggöra satsningen, enligt ett meddelande.

Ökad efterfrågan

Efterfrågan har ökat främst på byggmodeller och olika sorters prototyper och därför satsat Arkitektkopia med sitt 3D-erbjudande inom bygg- och fastighetssektorn. Inom denna sektor är man väl etablerad bland annat genom sitt projektverktyg Byggnet och med tjänster inom produktion av ritningar, trycksaker, skyltar och övriga tryckeritjänster.

– Man kan skriva ut modeller i byggprojektets olika skeden, till exempel för att presentera sitt projekt. Vidare kan man ta fram en kostnadseffektiv prototyp i ett tidigt stadium, oavsett om det rör sig om en avancerad reservdel eller ett smycke. Det kortar också ner ledtiderna till slutprodukt så att de snabbare kan komma ut på marknaden, säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia.

Men även prototyper av olika slag inom alla branscher är ett områden där behovet av 3D-modeller hela tiden ökar.

– Vi vet att Canons och Arkitektkopias kunder efterfrågat fler teknologier och ett enkelt sätt att få tillgång till 3D-utskrifter. Vi är övertygade om att våra lösningar kommer att hjälpa Arkitektkopia att bli marknadsledande på att skapa 3D-modeller mot exempelvis byggbranschen, säger Joerg Gugel, vd på Canon Svenska.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.