Logga in

Arkitektkopia öppnar 3D-printcenter i Stockholm

07 november, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Gunnar Duintjer är vd på Arkitektkopia som investerar i ett 3D-printcenter i Stockholm med två nya skrivare.

Arkitektkopia har startat ett eget 3D-printcenter med en investering i två 3D-skrivare från 3D Systems som levereras av Canon. ”Marknaden för 3D-utskrifter har exploderat”.

– Vi har under lång tid kunnat erbjuda 3D-print, men nu satsar vi ytterligare inom det området. Med ett eget 3D-center kan vi skapa nya affärsmöjligheter och nå en bredare målgrupp, säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia i en kommentar.

Man har dels investerat i en Projet 660 som skriver ut färgmodeller (cmyk) i gips men också i en Projet 3600 som producerar modeller i plast för bland annat prototyper av produkter. Med dessa två skrivare kan man nu bland annat ta fram bygg- och arkitektmodeller, marknadsprover av olika produkter men också produktprototyper.

Det är Canon som har levererat skrivarna till Arkitektkopia genom sitt återförsäljaravtal med 3D Systems. Canon har också varit involverade i att bygga upp både kompetens och marknadskunskap som behövs för att möjliggöra satsningen, enligt ett meddelande.

Ökad efterfrågan

Efterfrågan har ökat främst på byggmodeller och olika sorters prototyper och därför satsat Arkitektkopia med sitt 3D-erbjudande inom bygg- och fastighetssektorn. Inom denna sektor är man väl etablerad bland annat genom sitt projektverktyg Byggnet och med tjänster inom produktion av ritningar, trycksaker, skyltar och övriga tryckeritjänster.

– Man kan skriva ut modeller i byggprojektets olika skeden, till exempel för att presentera sitt projekt. Vidare kan man ta fram en kostnadseffektiv prototyp i ett tidigt stadium, oavsett om det rör sig om en avancerad reservdel eller ett smycke. Det kortar också ner ledtiderna till slutprodukt så att de snabbare kan komma ut på marknaden, säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia.

Men även prototyper av olika slag inom alla branscher är ett områden där behovet av 3D-modeller hela tiden ökar.

– Vi vet att Canons och Arkitektkopias kunder efterfrågat fler teknologier och ett enkelt sätt att få tillgång till 3D-utskrifter. Vi är övertygade om att våra lösningar kommer att hjälpa Arkitektkopia att bli marknadsledande på att skapa 3D-modeller mot exempelvis byggbranschen, säger Joerg Gugel, vd på Canon Svenska.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.