Logga in

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

20 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift.

Arifiq har integrerat sin mjukvara med HP Print OS så att tryckerier får ett automatiserat flöde för alla jobb – även de med kundunika format – från beställning i webbutiken hela vägen till det att jobbet trycks i pressen.

Allt från prissättning, utskjutning, samtryck av flera jobb, arbetsorder och filkontroll finns inbyggt i flödet. Alla delar med fokus på det mest kostnadseffektiva sättet att producera jobbet.

Affärsmodellen bygger på att användare betalar 0,5 euro per prisuppgift och 1 euro per order.

– Många tryckerier kämpar med att snabbt få in ”spotjobb” i produktion och Arifiqs teknologi löser detta. Med den nya integrationen kan jobben automatiskt skickas in till produktion på bara några minuter, vilket sparar tid och pengar och minskar fel, säger Gershon Alon, HP PrintOS Business Manager.

Man betonar att inga fördefinierade mallar behövs utan systemet anpassar sig hela tiden till det format kunden väljer själv.

Första tryckeriet att använda integrationen är Hudson Printing som sedan tidigare använder Arifiqs beräkningsverktyg.

I en serie filmer beskriver man hur det fungerar – den nedan visar hur flödet fungerar från order till produktion.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.

Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllorna

En brittisk forskare har tagit fram en helt nedbrytbar flaska av återvunnet papper som snart kan börja massproduceras.  (mer…)

Ny maskin skräddarsyr lådan efter produkten – on-demand

 

Du matar in ett ark kartong och produktens dimensioner – ut kommer en färdigskuret ark som använder minimalt med material och som är redo att vikas ihop till en box. Maskinen skapar helt nya möjligheter för små e-handlare och företag med ett brett produktsortiment.