Logga in

Amelia och Icons chefredaktörer om tidskriftens roll i en digital värld

24 januari, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:
Amelia Adamo gästar Pop Talks den 16 februari. (Bild: Bonnier)

Amelia Adamo gästar Pop Talks den 16 februari. (Bild: Bonnier)

Den 16 februari gästar Amelia Adamo Pop Talks, Power of prints seminarieserie om det tryckta mediets roll i en digital värld. Räkna med att det blir fullsatt med personer från hela branschen – både från förlagen och från de producerande företagen.

Amelia ska bland annat berätta om de strategiska avvägningar som hon gör mellan det tryckta magasinet och dess digitala motsvarighet.

Bonnier kommer också att berätta om sin nya satsning Icon, ett lyxigt livsstilsmagasin där man har satsat på formgivning, tryck och papperskvalitet i högsta klass. De två chefredaktörerna Peter Smirnakos och Joel Persson kommer och berättar.

Seminariet arrangeras på Nalen i Stockholm men sänds även live via internet. Mer information och länk till anmälan finns i kalendern.

Adare vann Coca-Colas upphandling av trycksaker och promotionprodukter

Coca-cola EP

Adare International, leverantör av globala marknadsföringstjänster, vann nyligen Coca-Colas upphandling av tryckt marknadsföringsmaterial och promotionprodukter i tio europeiska länder. (mer…)

Grafkom bjuder in till nätverksträff: ”Vi kommer ha både människor och en robot på scen”

Intro Saltis 4

Några av de som kommer att stå på scen på Grafkoms nästa nätverksträff.

Nätverket Grafkom har sitt nästa event i Stockholm den 26-27 april och programmet börjar ta form. Den här gången har man bland annat en professor i ekonomi och en robot som delar med sig av kunskap på någon av de två scenerna. (mer…)

Roboten som automatiserar och tar bort tunga lyft i bokbinderiet

Robot_ai

Ceejay Graphics som drivs av Christer Jönsson i Malmö visade nyligen upp en ny robotlösning för grafisk bransch. Här kan du se hur den jobbar. (mer…)

Värdet på europeisk tryckmarknad ökar – värd 160 miljarder euro 2021

Så här utvecklas olika tryckta produkter fram till 2021 enligt analysföretaget Smithers Pira.

Digitaltryck driver fram innovationer. Utvecklingen av tryckta produkter och nya värdeskapande alternativ bidrar till att omforma det kommersiella landskapet för tryck i Europa. Enligt Smithers Pira ökar det totala värdet i den grafiska branschen i Europa fram till 2021. (mer…)

Bröderna Bille driver tio tryckerier under samma tak

Billes Brothers

Billes tryckeri i Göteborg har på fem år gått från ett offsettryckeri med 90 anställda till ett i stora delar digitalt företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 125 anställda. Den stora utmaningen de kommande åren är att bli lönsamma (mer…)

Danagårdlitho investerar 12 miljoner i nybygge – samordnar produktionen till Ödeshög

Danagårdlitho bygger ut tryckeriet i Ödeshög dit den digitala produktionen som idag finns i Motala ska flytta. Första spadtaget till den 1.400 kvadratmeter stora utbyggnaden är taget och när den står klar till sommaren kommer där att finnas ”en toppmodern maskinpark” för digitaltryck, storformat och efterbehandling. (mer…)

Bokförsäljningen ökar – stabilt för pocket och specialformat

Bokförsäljningen ökade med 1,6 procent under 2016 – digitala format står för ökningen. Totalt såldes över 25 miljoner tryckta tryckta böcker i Sverige. Inbundna böcker med skyddsomslag minskar men pocket och andra specialformat ligger oförändrat jämfört med 2015.

Visade upp nya Elanders för branschen

Ettomo Elanders

En av alla produkter som Elanders producerar är popconförpackningar.

Elanders hade en monter på mässan Sign & Print i förra veckan där man visade upp den kraftiga förändring som bolaget gjort de senaste åren. (mer…)

Logistik- och it-företaget Strömberg bygger ut tryckeriet – för att säkerställa kundernas kommunikation

ANders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Anders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Strömberg tar hand om sina kunders marknadskommunikation. Med stor kunskap inom logistik har man utvecklat avancerade it-lösningar som gör att man idag effektivt distribuerar kundernas budskap oavsett kanal. (mer…)