Logga in

Amelia och Icons chefredaktörer om tidskriftens roll i en digital värld

24 januari, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:
Amelia Adamo gästar Pop Talks den 16 februari. (Bild: Bonnier)

Amelia Adamo gästar Pop Talks den 16 februari. (Bild: Bonnier)

Den 16 februari gästar Amelia Adamo Pop Talks, Power of prints seminarieserie om det tryckta mediets roll i en digital värld. Räkna med att det blir fullsatt med personer från hela branschen – både från förlagen och från de producerande företagen.

Amelia ska bland annat berätta om de strategiska avvägningar som hon gör mellan det tryckta magasinet och dess digitala motsvarighet.

Bonnier kommer också att berätta om sin nya satsning Icon, ett lyxigt livsstilsmagasin där man har satsat på formgivning, tryck och papperskvalitet i högsta klass. De två chefredaktörerna Peter Smirnakos och Joel Persson kommer och berättar.

Seminariet arrangeras på Nalen i Stockholm men sänds även live via internet. Mer information och länk till anmälan finns i kalendern.

Egmont investerar stort i nischad e-handel

Egmont outnorth

Mediekoncernen Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth

Gelato i globalt tryckavtal – ska minska trycket med 50 procent

SAPA

Sapa tillverkar bland annat aluminiumprofiler (Bild: Sapa)

Norska Gelato har skrivit tryckavtal med Sapa – ett globalt bolag med 22.200 anställda i 40 länder som bearbetar aluminium. (mer…)

Antalis köper norsk HP-partner inom storformat

gregersen_antalis

Antalis International köper storformatsleverantören Gregersen i Oslo (mer…)

Här är årets grafiska gaseller

Gasell16

Dagens Industri presenterade i december 2016 års gaseller – Sveriges bäst växande och lönsamma bolag. Sex av de drygt 900 bolagen på listan finns i år i den grafiska branschen. (Bild: Klipp från bilaga med alla vinnare)

I år utsågs sex grafiska företag till gasellföretag av Dagens Industri. (mer…)

Nya ägare går in med 81 miljoner i Stampen

Fabian Hielte från Ernström & C:o som nu äger drygt 13 procent av Stampen. Till höger Stampens koncernchef Martin Alsander. (Bild: Stampen)

Fabian Hielte från Ernström & C:o som nu äger drygt 13 procent av Stampen. Till höger Stampens koncernchef Martin Alsander. (Bild: Stampen)

En ny grupp ägare köper 40 procent av Stampen för 81 miljoner kronor. 

Göteborgstryckeriet mot strömmen – ”Finns en stor marknad för bra trycksaker”

GBGT3_web

Maria Iversén, Tobias Hinton och Magnus Iversén driver passionerat Göteborgstryckeriet tillsammans med runt 100 anställda.

För 30 år sedan tog Magnus Iversén över Göteborgstryckeriet med tre anställda. Han har sedan dess utvecklat bolaget till något mycket större än ett tryckeri – idag är man ett grafiskt produktutvecklingsbolag som med stor passion tar fram unika trycksaker och förpackningar vilka skapar stora värden för kunderna. (mer…)

Holmbergs köper Nyaljus – vill skapa Nordens största storformatsföretag

HolmbergsNyaLjus

Holmbergs i Malmö förvärvar Nyaljus i Helsingborg med målet att skapa ett av Nordens största och mest spännande storformatsföretag.  (mer…)

26 nyutbildade grafiska producenter redo för arbetsmarknaden

14 av de 26 nya grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

14 av de 26 nyutbildade grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

I december tar 26 nya trycksaksproducenter examen från Xenter i Botkyrka. (mer…)

Grattis! Tryckfriheten 250 år idag – firas av tryckerier

Tryckfrihet

Offentlighetsprincipen och den första svenska tryckfrihetsförordningen fyller 250 år den 2 december 2016. Detta firas av organisationer och företag – bland annat tryckerier – som under året uppmärksammat det fria ordet och rätten till fri information. (mer…)