Logga in

Amelia och Icons chefredaktörer om tidskriftens roll i en digital värld

24 januari, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:
Amelia Adamo gästar Pop Talks den 16 februari. (Bild: Bonnier)

Amelia Adamo gästar Pop Talks den 16 februari. (Bild: Bonnier)

Den 16 februari gästar Amelia Adamo Pop Talks, Power of prints seminarieserie om det tryckta mediets roll i en digital värld. Räkna med att det blir fullsatt med personer från hela branschen – både från förlagen och från de producerande företagen.

Amelia ska bland annat berätta om de strategiska avvägningar som hon gör mellan det tryckta magasinet och dess digitala motsvarighet.

Bonnier kommer också att berätta om sin nya satsning Icon, ett lyxigt livsstilsmagasin där man har satsat på formgivning, tryck och papperskvalitet i högsta klass. De två chefredaktörerna Peter Smirnakos och Joel Persson kommer och berättar.

Seminariet arrangeras på Nalen i Stockholm men sänds även live via internet. Mer information och länk till anmälan finns i kalendern.

Inkish.tv: Norska ”informationsproducenten” 07 Media om sin roll som rådgivare

Håvard Grjotheim, vd för 07 Media i Norge, berättar för Inkish.tv om sin verksamhet, hur man jobbar med rådgivning inom kommunikation och om hur den grafiska branschens ska kunna utvecklas på ett positivt sätt. (mer…)

UPPDATERAD: Nästa kapitel i momshärvan

Nästa steg tas nu i tryckerimomshärvan.

Rekordår för Göteborgstryckeriet som förvärvar displayspecialist

logo-newGöteborgstryckeriet breddar produktportföljen genom att förvärva displayspecialisten Emko som gick i konkurs i början av juli. Detta är bara ett av flera förvärv man gjort senaste året (mer…)

Varannan svensk kritisk till reklam

Appreklam

(Bild: Sveriges Annonsörer)

De som är kritiska till reklam blir allt fler. Reklam i appar är värst visar en ny undersökning.

Nätverket Grafkom storsatsar med fem aktiviteter i höst

Grafkom höst 16

Grafkom planerar fem nätverksträffar i höst. Alla hos olika medlemsföretag som tryckerier, leverantörer och universitet. Aktiva under hösten är bland många Kent Åberg (NewFormat), Erik Mauritzon (Åtta.45), Lukas Engqvist (Brobygrafiska) och Peter Forsström (Bantorget Grafiska). (Bilder: GrafKom)

Nätverket Grafkom utökar sina aktiviteter kraftigt i höst. Med start i slutet av september planerar man att genomföra hela fem aktiviteter. Den stora nätverksträffen I/O går i höst i Norrköping den 8-9 november. (mer…)

ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

AJ9_webb

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring. (mer…)

Ljungbergs Tryckeri förvärvar Norra Skåne Offset

NSK, Ljungbergs och NS

Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar över Norra Skåne Offset av Skånska Dagbladet som därmed avvecklar även sin civiltrycksverksamhet.  (mer…)

Lasertryk vill ta delningsekonomin till den grafiska branschen – här är deras första partners

White Label Lasertryk Xera

Henrik Kruse är ”partner manager” på Lasertryk som satsar stort på att knyta till sig ett 80-tal partners i Sverige. Mikael Davidson (till höger) som driver byrån Xera i Göteborg har precis inlett ett samarbete med Lasertryk. (Bilder: Lasertryk)

Danska Lasertryk trappar upp sina aktiviteter mot den grafiska branschen.

Storaffär i förlagsbranschen – Storytel köper Norstedts

Jonas Tellander, Storytels vd (Bild: Press)

Jonas Tellander, Storytels vd. (Bild: Theresia Jatta Kölin)

Storytel köper Norstedts förlag, inklusive bland annat Rabén & Sjögren, av KF för 152 miljoner kronor.