Logga in

AM-tryck blir Exakta Creative – investerar och integrerar byrån

25 april, 2017 | Av: Visutech | Dela:
AM_Exakta Creative

AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna. (Bild: Skärmdump från amtryck.se)

En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri har blivit ett framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm.

Denna artikel är skriven av Visutech och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

– Nu slår vi ihop våra verksamheter och integrerar vår byrå, berättar Jörgen Lindhé, som är vd på AM-tryck.

Tillväxtstrategi och namnbyte

AM-trycks satsning på reklambyrå och e-handel i kombination med digitaltryck har blivit en viktig framgångsfaktor.

– Vi har lyckats bra med vår strategi. Jag tror att precis som i alla andra branscher gäller det att skilja ut sig, hitta sin nisch och ha en tydligt marknadsplan.

Tillväxten är redan planerad och i dagarna byter tryckeriet namn till Exakta Creative.

– Vi blir Exaktas kreativa byrå, en komplett reklambyrå med fotografer, filmare, kreatörer, webb, e-handel och allt som en traditionell reklambyrå erbjuder. Dessutom har vi trycket, det är få i Sverige som kan erbjuda den helheten.

Satsade på reklam och e-handel

Redan på 80-talet började AM-tryck arbeta med reklam som en del av sitt erbjudande. 2011 köpte medarbetarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize tillsammans med Exakta ut de gamla ägarna och tog över.

– Redan innan vi tog över var det tydligt att offset gick ner och att det var den digitala delen vi skulle satsa på, berättar Jörgen.

Sedan dess har digitaltrycket ökat successivt i takt med att kunderna väljer mindre upplagor, men samtidigt har byråverksamheten vuxit. För cirka två och halvt år sedan köpte man webbyrån C4 Media för att ytterligare växla upp den digitala satsningen. Med i köpet fick man en helt ny e-handelskompetens.

– Det var superrätt, i dag arbetar vi mycket med e-handel och har även utvecklat ett eget e-handelssystem NXT som är ett komplett affärssystem för e-handel.

Jörgen berättar att e-handeln också genererar tryck. Du kan ha världen bästa e-handel, men om ingen känner till den är den inget värd. I dag måste du marknadsföra dig i alla kanaler. Många e-handlare lägger också med olika erbjudanden i paketen de skickar ut, det kan vara allt från rabattkoder till marknadsföring av nya produkter.

– Nu kan vi erbjuda helheten och komma med idéer redan när man bygger e-handelslösningen.

Investerar i digitaltryck

I takt med att de digitala volymerna ökade blev det också dags att hitta en ersättare till en drygt tio år gammal Indigopress. Valet föll på HP Indigo 7900.

– För oss är kvaliteten oerhört viktig. Indigon är den maskin som är mest lik traditionell offset vad gäller kvalitet. Dessutom går allt snabbare med den nya tekniken, från att byta gummiduk till tryck. Vi ökar också vår flexibilitet och kan trycka på tunnare och tjockare papper, färgade papper och även plast.

Exakta Creative omsätter 50 miljoner kronor (30 miljoner inom tryck och 20 miljoner i byråverksamhet) och har 35 anställda. Några av kunderna är XL-Bygg, Toyota, Select Wellness och Klarsynt.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.