Logga in

AM-tryck blir Exakta Creative – investerar och integrerar byrån

25 april, 2017 | Av: Visutech | Dela:
AM_Exakta Creative

AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna. (Bild: Skärmdump från amtryck.se)

En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri har blivit ett framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm.

Denna artikel är skriven av Visutech och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

– Nu slår vi ihop våra verksamheter och integrerar vår byrå, berättar Jörgen Lindhé, som är vd på AM-tryck.

Tillväxtstrategi och namnbyte

AM-trycks satsning på reklambyrå och e-handel i kombination med digitaltryck har blivit en viktig framgångsfaktor.

– Vi har lyckats bra med vår strategi. Jag tror att precis som i alla andra branscher gäller det att skilja ut sig, hitta sin nisch och ha en tydligt marknadsplan.

Tillväxten är redan planerad och i dagarna byter tryckeriet namn till Exakta Creative.

– Vi blir Exaktas kreativa byrå, en komplett reklambyrå med fotografer, filmare, kreatörer, webb, e-handel och allt som en traditionell reklambyrå erbjuder. Dessutom har vi trycket, det är få i Sverige som kan erbjuda den helheten.

Satsade på reklam och e-handel

Redan på 80-talet började AM-tryck arbeta med reklam som en del av sitt erbjudande. 2011 köpte medarbetarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize tillsammans med Exakta ut de gamla ägarna och tog över.

– Redan innan vi tog över var det tydligt att offset gick ner och att det var den digitala delen vi skulle satsa på, berättar Jörgen.

Sedan dess har digitaltrycket ökat successivt i takt med att kunderna väljer mindre upplagor, men samtidigt har byråverksamheten vuxit. För cirka två och halvt år sedan köpte man webbyrån C4 Media för att ytterligare växla upp den digitala satsningen. Med i köpet fick man en helt ny e-handelskompetens.

– Det var superrätt, i dag arbetar vi mycket med e-handel och har även utvecklat ett eget e-handelssystem NXT som är ett komplett affärssystem för e-handel.

Jörgen berättar att e-handeln också genererar tryck. Du kan ha världen bästa e-handel, men om ingen känner till den är den inget värd. I dag måste du marknadsföra dig i alla kanaler. Många e-handlare lägger också med olika erbjudanden i paketen de skickar ut, det kan vara allt från rabattkoder till marknadsföring av nya produkter.

– Nu kan vi erbjuda helheten och komma med idéer redan när man bygger e-handelslösningen.

Investerar i digitaltryck

I takt med att de digitala volymerna ökade blev det också dags att hitta en ersättare till en drygt tio år gammal Indigopress. Valet föll på HP Indigo 7900.

– För oss är kvaliteten oerhört viktig. Indigon är den maskin som är mest lik traditionell offset vad gäller kvalitet. Dessutom går allt snabbare med den nya tekniken, från att byta gummiduk till tryck. Vi ökar också vår flexibilitet och kan trycka på tunnare och tjockare papper, färgade papper och även plast.

Exakta Creative omsätter 50 miljoner kronor (30 miljoner inom tryck och 20 miljoner i byråverksamhet) och har 35 anställda. Några av kunderna är XL-Bygg, Toyota, Select Wellness och Klarsynt.

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)

Europeiska tryckerijättar satsar allt mer på produktmedia

Tre stora onlinetryckerier med kunder över hela Europa har den senaste tiden allt mer börjat lyfta sitt sortiment av produktmedia.