Logga in

AM-tryck blir Exakta Creative – investerar och integrerar byrån

25 april, 2017 | Av: Visutech | Dela:
AM_Exakta Creative

AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna. (Bild: Skärmdump från amtryck.se)

En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri har blivit ett framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm.

Denna artikel är skriven av Visutech och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

– Nu slår vi ihop våra verksamheter och integrerar vår byrå, berättar Jörgen Lindhé, som är vd på AM-tryck.

Tillväxtstrategi och namnbyte

AM-trycks satsning på reklambyrå och e-handel i kombination med digitaltryck har blivit en viktig framgångsfaktor.

– Vi har lyckats bra med vår strategi. Jag tror att precis som i alla andra branscher gäller det att skilja ut sig, hitta sin nisch och ha en tydligt marknadsplan.

Tillväxten är redan planerad och i dagarna byter tryckeriet namn till Exakta Creative.

– Vi blir Exaktas kreativa byrå, en komplett reklambyrå med fotografer, filmare, kreatörer, webb, e-handel och allt som en traditionell reklambyrå erbjuder. Dessutom har vi trycket, det är få i Sverige som kan erbjuda den helheten.

Satsade på reklam och e-handel

Redan på 80-talet började AM-tryck arbeta med reklam som en del av sitt erbjudande. 2011 köpte medarbetarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize tillsammans med Exakta ut de gamla ägarna och tog över.

– Redan innan vi tog över var det tydligt att offset gick ner och att det var den digitala delen vi skulle satsa på, berättar Jörgen.

Sedan dess har digitaltrycket ökat successivt i takt med att kunderna väljer mindre upplagor, men samtidigt har byråverksamheten vuxit. För cirka två och halvt år sedan köpte man webbyrån C4 Media för att ytterligare växla upp den digitala satsningen. Med i köpet fick man en helt ny e-handelskompetens.

– Det var superrätt, i dag arbetar vi mycket med e-handel och har även utvecklat ett eget e-handelssystem NXT som är ett komplett affärssystem för e-handel.

Jörgen berättar att e-handeln också genererar tryck. Du kan ha världen bästa e-handel, men om ingen känner till den är den inget värd. I dag måste du marknadsföra dig i alla kanaler. Många e-handlare lägger också med olika erbjudanden i paketen de skickar ut, det kan vara allt från rabattkoder till marknadsföring av nya produkter.

– Nu kan vi erbjuda helheten och komma med idéer redan när man bygger e-handelslösningen.

Investerar i digitaltryck

I takt med att de digitala volymerna ökade blev det också dags att hitta en ersättare till en drygt tio år gammal Indigopress. Valet föll på HP Indigo 7900.

– För oss är kvaliteten oerhört viktig. Indigon är den maskin som är mest lik traditionell offset vad gäller kvalitet. Dessutom går allt snabbare med den nya tekniken, från att byta gummiduk till tryck. Vi ökar också vår flexibilitet och kan trycka på tunnare och tjockare papper, färgade papper och även plast.

Exakta Creative omsätter 50 miljoner kronor (30 miljoner inom tryck och 20 miljoner i byråverksamhet) och har 35 anställda. Några av kunderna är XL-Bygg, Toyota, Select Wellness och Klarsynt.

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)