Logga in

Alla Print-vinnare i Svenska Publishing-Priset

15 november, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Stora Publishing-Priset – Print

Strindbergs världar, Bokförlaget Max Ström

Övriga kategorier:

Affischer

  • AdShell kampanj för Kau, Karlstads universitet i samarbete med Motherland

Dekorlösningar

  • Flis-bil, Norra Skogsägarna i samarbete med NRA Skyltfixarna i Umeå

Skyltar

  • Elinegard, Giv Akt Skåne på uppdrag av Elinegårds Utveckling

Öppen kategori – Sign

  • Tool Carrier Pop up, Hultafors Group AB i samarbete med Valentin & Byhr

 

Besöksguider

  • Svenska leder – på äventyr i andras spår, Svenska Turistföreningen

Fackböcker

  • Strindbergs världar, Bokförlaget Max Ström

Facktidningar/specialtidningar

  • Hemslöjd, Svensk Slöjd

Infomagasin

  • Maten, Forskning & Framsteg

Informationstrycksaker

  • Tryckarkalendern 2012, NY reklambyrå på uppdrag av Ark-Tryckaren

Jubileumsskrifter

  • Bon – The First Ten Years, Elanders Sverige på uppdrag av Bon Magazines

Kataloger

  • Byarums Bruk, Grand Public på uppdrag av Byarums Bruk AB

Kokböcker

  • Drakamöllans Kök Höst & Vinter, Drakamöllan Förlag i samarbete med n a d design

Kundtidningar – business to business

  • #4, A4

Kundtidningar – konsument

  • Superlative Conspiracy, Cox Stockholm AB på uppdrag av WeSC

Kundtidningar – motor

  • Edition Autoropa, Rosén & Dackevall Media AB på uppdrag av Autoropa AB

Läromedel

  • Vallaguiden, Temak HB i samarbete med Kärnhuset

Medborgartidningar

  • Kullaliv, Kullamagasinets ekonomiska förening

Medlemstidningar

  • Ottar, RFSU

Personaltidningar – företag

  • Keep Improving, Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av Proffice

Personaltidningar – offentlig sektor

  • Aktum, Umeå universitet i samarbete med Intellecta Corporate

Praktverk

  • People I know, Bokförlaget Max Ström

Rapporter

  • Nyckeln till Svenska kyrkan, Svenska kyrkan, nationell nivå i samarbete med Ineko AB

Utbildningsprogram

  • SLU Programkatalog 2012–13, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Verksamhetsberättelser

  • Africa’a changing societies – Reform from below, Global Reporting AB på uppdrag av Nordiska Afrikainstitutet

Verksamhetstidningar

  • Kulturvärden, Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation och Pompe Hedengren Tidningsdesign

Årsredovisningar – börsbolag

  • Elanders 2011, Elanders AB i samarbete med More PR och Rubrik AB

Årsredovisningar – företag

  • EKN Årsredovisning 2011, LEON AB på uppdrag av EKN

Årsredovisningar – organisation

  • Polarforskningssekretariatets årsbok 2011, Bror Rudi Creative på uppdrag av Polarforskningssekretariatet

Specialpriser – Print

  • Designpriset – Måhända galaxens bästa Operaverkstad, Malmö Opera i samarbete med Bergström & Co AB
  • Visuella priset – Waldersten 365, Bokförlaget Max Ström
  • Innovationspriset – Cap & Design, Elanders Sverige AB på uppdrag av International Data Group AB (IDG)
  • Verbala priset – Ur regnskogens skugga, Bokförlaget Max Ström
  • Verbala priset 2 – Hitta Uppland, Dynamo kulturinformation och Underhuset i samarbete med Upplandsmuseet

 

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet. (mer…)

Tryckeri ursprungsmärker el från egen vindkraft

paboda_vindkraftverk_2-e1490105323252-1024x739

Danagårdlitho äger andelar i vindkraftsparken i Påboda. (Bild: Danagårdlitho)

Peter Hjelm som är vd på tryckeriet Danagårdlitho tycker att man borde höja ribban för miljöarbetet i grafisk bransch. Själva satsar man nu på egen ursprungsmärkt el. (mer…)

IT-utveckling och e-business för framtidens grafiska företag

Nätverksträff med Grafkom i Stockholm 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

Nätverksträff med Grafkom 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

För alla grafiska företag som funderar på sin it-utveckling och försäljning på nätet i olika former är nästa träff med nätverket Grafkom ett tillfälle att skaffa ny kunskap och diskutera framtiden. Under temat ”it och e-business” delar personer från hela värdekedjan med sig av kunskap och erfarenheter. (mer…)

Print by Sweden från Kuvertteamet – ”Stort värde i lokalproducerade trycksaker”

Parrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet Print bya Sweden på mässan Sign & Print i februari.

Patrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet ”Print by Sweden” på mässan Sign & Print i februari.

Kuvertteamet, med bas i Bankeryd, har lanserat konceptet ”Print by Sweden” där man framhåller fördelarna med svenskproducerade trycksaker.
(mer…)

”Branschen måste ta e-handel på allvar”

Peter Carlén, ansvarig för e-handel på Åtta.45, har intervjuats av podden E-handelstrender som drivs av journalisten Urban Lindstedt.

”Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar”. (lyssna på hela inslaget längst ner på sidan) (mer…)

Delningsekonomin: Tryckerier bygger gemensamt produktionsbolag

.

Tre tryckerier bygger gemensamt produktionsbolag med inspiration från den nya delningsekonomin. ”Det är bättre att äga en andel av något som har potential att gå med överskott, än att äga hundra procent av något som går med förlust”. (mer…)

Lanserar koncept för klimatkompenserade förpackningar

Aterbara

Med konceptet Återbära erbjuder förpackningsföretaget Avisera – genom klimatanalys och kompensation – klimatneutrala förpackningar.

Onlinetryckeri breddar med boktryck

Boktryck onlineprint

(Bild: Letterpresso)

Tyska Onlineprinters utökar erbjudandet med exklusiva ”boktryckta” visitkort. (mer…)

”Branschen behöver bli mer lekfull”

Från den grafiska branschens perspektiv finns den största flygplatsen i norska Fornebu. (mer…)