Logga in

Alla Print-vinnare i Svenska Publishing-Priset

15 november, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Stora Publishing-Priset – Print

Strindbergs världar, Bokförlaget Max Ström

Övriga kategorier:

Affischer

  • AdShell kampanj för Kau, Karlstads universitet i samarbete med Motherland

Dekorlösningar

  • Flis-bil, Norra Skogsägarna i samarbete med NRA Skyltfixarna i Umeå

Skyltar

  • Elinegard, Giv Akt Skåne på uppdrag av Elinegårds Utveckling

Öppen kategori – Sign

  • Tool Carrier Pop up, Hultafors Group AB i samarbete med Valentin & Byhr

 

Besöksguider

  • Svenska leder – på äventyr i andras spår, Svenska Turistföreningen

Fackböcker

  • Strindbergs världar, Bokförlaget Max Ström

Facktidningar/specialtidningar

  • Hemslöjd, Svensk Slöjd

Infomagasin

  • Maten, Forskning & Framsteg

Informationstrycksaker

  • Tryckarkalendern 2012, NY reklambyrå på uppdrag av Ark-Tryckaren

Jubileumsskrifter

  • Bon – The First Ten Years, Elanders Sverige på uppdrag av Bon Magazines

Kataloger

  • Byarums Bruk, Grand Public på uppdrag av Byarums Bruk AB

Kokböcker

  • Drakamöllans Kök Höst & Vinter, Drakamöllan Förlag i samarbete med n a d design

Kundtidningar – business to business

  • #4, A4

Kundtidningar – konsument

  • Superlative Conspiracy, Cox Stockholm AB på uppdrag av WeSC

Kundtidningar – motor

  • Edition Autoropa, Rosén & Dackevall Media AB på uppdrag av Autoropa AB

Läromedel

  • Vallaguiden, Temak HB i samarbete med Kärnhuset

Medborgartidningar

  • Kullaliv, Kullamagasinets ekonomiska förening

Medlemstidningar

  • Ottar, RFSU

Personaltidningar – företag

  • Keep Improving, Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av Proffice

Personaltidningar – offentlig sektor

  • Aktum, Umeå universitet i samarbete med Intellecta Corporate

Praktverk

  • People I know, Bokförlaget Max Ström

Rapporter

  • Nyckeln till Svenska kyrkan, Svenska kyrkan, nationell nivå i samarbete med Ineko AB

Utbildningsprogram

  • SLU Programkatalog 2012–13, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Verksamhetsberättelser

  • Africa’a changing societies – Reform from below, Global Reporting AB på uppdrag av Nordiska Afrikainstitutet

Verksamhetstidningar

  • Kulturvärden, Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation och Pompe Hedengren Tidningsdesign

Årsredovisningar – börsbolag

  • Elanders 2011, Elanders AB i samarbete med More PR och Rubrik AB

Årsredovisningar – företag

  • EKN Årsredovisning 2011, LEON AB på uppdrag av EKN

Årsredovisningar – organisation

  • Polarforskningssekretariatets årsbok 2011, Bror Rudi Creative på uppdrag av Polarforskningssekretariatet

Specialpriser – Print

  • Designpriset – Måhända galaxens bästa Operaverkstad, Malmö Opera i samarbete med Bergström & Co AB
  • Visuella priset – Waldersten 365, Bokförlaget Max Ström
  • Innovationspriset – Cap & Design, Elanders Sverige AB på uppdrag av International Data Group AB (IDG)
  • Verbala priset – Ur regnskogens skugga, Bokförlaget Max Ström
  • Verbala priset 2 – Hitta Uppland, Dynamo kulturinformation och Underhuset i samarbete med Upplandsmuseet

 

Småföretagare underskattar den grafiska identitetens betydelse

Mikael Morén och Christer Florén på Bananbyrån i Falun vann GYFs uppsatspris för sitt arbete med småföretagares grafiska identitet. (Bild: GYF)

Mikael Morén och Christer Florén på Bananbyrån i Falun vann GYFs uppsatspris för ”Den grafiska identitetens betydelse i småföretagarens värld”. (Bild: GYF)

Prisbelönt arbete visar på betydelsen av en konsekvent grafisk identitet för landets alla småföretagare. Detta är goda nyheter för grafiska kommunikationsföretag som byråer och tryckerier. (mer…)

Unikt startfält på Grafkoms nätverksträff i Norrköping

GrafKomIO_16

Talarna på Grafkoms nästa nätverksträff i Norrköping kommer från hela kommunikationsbranschen – från byråer och varumärkesägare till tryckerier och mjukvaruföretag. Bilderna visar några av de över 20 talarna.

Nätverket Grafkom förbereder sig för höstens största nätverksträff i Norrköping den 8-9 november. 20 talare är klara och det är i år en unik kombination av personer från branschen och branschens kunder som på scen delar med sig av sin kunskap. (mer…)

Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde

Need Insights verktyg för yeye-trackning tar inte ”bara” fram en heat-map – utan mäter också ögats reaktion vid den första kontakten med budskapet. Detta används för att få fram hur ett budskap och utformningen fungerar i verkligheten. (Bild: Need Insights)

Företaget Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att med hjälp av eye-tracking analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar. Nu vill man få den grafiska branschen att erbjuda tjänsten till sina kunder. (mer…)

Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar om kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Med global närvaro och lokal produktion tar sig Elanders allt högre upp i sina kunders värdekedja. Senaste åren har man genom flera förvärv vuxit och breddat erbjudandet kraftigt från ”bara” tryck till helintegrerade lösningar inom det man kallar ”supply chain managment”. (mer…)

Unikt event visar upp framtidens alla tryckta produkter

Digaloo inbjudan_webb

Tryckeriet Digaloo visar i en unik utställning upp framtiden för tryck. Det handlar om hur det tryckta mediet väcks till liv, hur det får nya dimensioner och om kopplingen till digitala medier. Och inte minst om hur helt nya produkter kan skapas i framtidens tryckeri. (mer…)

Billes köper Zetterqvist

Billes Tryckeri köper Zetterqvist tryckeri. Från vänster: Niklas Bille, vd Billes Tryckeri, Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri.

Niklas Bille, vd Billes Tryckeri och Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri. (Bild: Billes)

Billes tryckeri i Mölndal förvärvar Göteborgstryckeriet Zetterqvist tryckeri. (mer…)

220.000 unika affischer – ”förändrar vårt sätt att tänka kring det tryckta mediet”

T-wallpaper_HP_3--C-tcm245-2329435--CT-tcm245-1085601-32

Ett tryckeri i London har hjälp tidningen Wallpaper att producera 220.000 unika afischer i samband med tidningens 20-årsjubileum. (mer…)

Etikett kopplar upp 40.000 flaskor

Sprittillverkaren Pernod Ricard utrustar 40.000 flaskor med ett chip som skapar en direkt koppling mellan flaskan och din telefon. Det är märket Malibu som provar tekniken i England under hösten.

– Vi har identifierat en möjlighet att använda våra flaskor som en mediaplattform och 

EU Ecolabel för trycksaker breder ut sig – här är alla 27 tryckerier

ecolabel_logoEuropas gemensamma miljömärkning för trycksaker fick sina första certifierade tryckerier 2013. Idag har antalet ökat till nästan 30 stycken och totalt har nu nio tryckerier rätt att leverera Ecolabel-märkta trycksaker till Sverige enligt katalogen över certifierade tryckerier. Men det finns ännu inget svenskt tryckeri på listan.