Logga in

52 nyutbildade från Brobygrafiska ska ut i branschen

03 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Broby_examen 17

(Bilder: Brobygrafiska)

I förra veckan tog 52 studerande examen från de 2-åriga YH-utbildningarna Förpackningsdesigner och Grafisk formgivare/tekniker på Brobygrafiska. Mer än hälften har klart med jobb redan innan examen.

– Vi har sedan 2006 examinerat 1400 YH-studerande som jobbar över hela Sverige och en del utomlands. Nu är det dags att addera 52 till och bidra med kompetens och arbetskraft i Sverige och Norge, säger Per Branzén på Brobygrafiska.

I en katalog visar studenterna upp sina examensarbete som ger en bra bild av vad de har lärt sig under utbildningen. Där finns också kontaktuppgifter till alla för den som söker ny kompetens till sin verksamhet.

– Brobygrafiska ger sina studerande sådana otroliga möjligheter att utvecklas med hjälp av allt från duktiga lärare, bra utrustning och praktikperioder. Jag kommer att sakna tiden på Brobygrafiska nu när jag är klar men ser även fram emot nya utmaningar som väntar då jag nu ska börja jobba som grafisk designer på Ikea Communications i Älmhult där jag hade min sista praktik, säger Johanna Brännström, studerande Förpackningsdesigner.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.